Παραδοσιακό Μάρκετινγκ vs Digital: Ποιο είναι πιο αποδοτικό
Το μάρκετινγκ είναι η καρδιά της επιχείρησής σας, είτε πρόκειται για digital marketing είτε για παραδοσιακό.
Όταν αναφερόμαστε στο παραδοσιακό μάρκετινγκ εννοούμε όλες τις επικοινωνιακές ενέργειες που χρησιμοποιούνται παραδοσιακά μέχρι και σήμερα, για την προώθηση και την επικοινωνία των επιχειρήσεων.
Τέτοιες ενέργειες είναι:
- τα ραδιοφωνικά και τηλεοπτικά σποτ
- το έντυπο προωθητικό υλικό (fliers, αφίσες, εταιρικοί κατάλογοι)
- οι χορηγίες (πχ σε αθλητικά, θεματικά ή καλλιτεχνικά events)
- η συμμετοχή σε κλαδικές εκθέσεις και συνέδρια
- τα εταιρικά events κλπ
Το ψηφιακό μάρκετινγκ έχει μπει στη ζωή μας δυναμικά την τελευταία δεκαετία, και έχει καταφέρει να αλλάξει τον τρόπο που οι επιχειρήσεις αλληλεπιδρούν με το κοινό τους.
Οι μηχανές αναζήτησης, τα social media, οι affiliate σελίδες, τα marketplaces και φυσικά η ιδιόκτητη ιστοσελίδα ή το ηλεκτρονικό κατάστημα της επιχείρησης, αναβάθμισαν τις δυνατότητες για πωλήσεις, διαφήμιση, προώθηση και ενημέρωση.
Ας κάνουμε μια ανοιχτή σύγκριση μεταξύ ψηφιακού και παραδοσιακού μάρκετινγκ, ώστε να δούμε ποιο υπερέχει και γιατί.
Ποιος είναι ο σκοπός του μάρκετινγκ;
Πολλοί όταν ακούν τη λέξη “marketing” θεωρούν ότι μιλάμε απλά για διαφήμιση ή δημόσιες σχέσεις. Άλλοι συγχαίουν το marketing με τις πωλήσεις, πιστεύοντας ότι είναι όροι με ταυτόσημη έννοια. Η αλήθεια είναι όμως πολύ διαφορετική.
Το marketing έχει ως πρωταρχικό σκοπό να γνωρίσει και να κατανοήσει τον πελάτη, να διακρίνει τις ανάγκες του και να δημιουργήσει μια αγοραστική ροή, στην οποία τα προϊόντα θα πωλούνται «από μόνα τους».
Αυτό, φυσικά, δεν υπονοεί ότι η αξία του τμήματος πωλήσεων παραμερίζεται, αντ’ αυτού υποστηρίζεται δυναμικά από το marketing, μέσω κατάλληλων τεχνικών που προετοιμάζουν το δρόμο για την πώληση.
Marketing vs Sales
Marketing και πωλήσεις γίνονται συγκοινωνούντα δοχεία των ίδιων επιδιώξεων, με διαφορετικό ρόλο το καθένα.
Στατιστικά αγοραστών και επιχειρήσεων:
- 19% μόνο των αγοραστών βασίζεται αποκλειστικά σε πωλητές για αποφάσεις αγοράς
- 66% των εταιρειών αναφέρουν ότι δυσκολεύονται να βρουν leads
- 42% των τμημάτων marketing δεν διαθέτουν κατάλληλα εργαλεία μέτρησης ROI
Επομένως, τι ακριβώς είναι το μάρκετινγκ; Μπορούμε να δώσουμε έναν ορισμό που να περικλείει όλα όσα αναφέραμε γι’ αυτό; Ο Kotler έχει ήδη δώσει έναν πολύ απλό και ταυτόχρονα πολύ ουσιαστικό ορισμό για το marketing:
Marketing είναι η επιστήμη και η τέχνη της εξερεύνησης, της δημιουργίας και της παροχής αξίας για την ικανοποίηση των αναγκών μιας αγοράς-στόχου, με αποτέλεσμα το κέρδος.
Αρχές του παραδοσιακού μάρκετινγκ
Πριν από τον 19ο αιώνα η ζήτηση για προϊόντα ήταν μεγαλύτερη από την παραγωγική δυναμική. Η τεχνολογική αναβάθμιση και η μαζική παραγωγή αγαθών που έφερε η Βιομηχανική Επανάσταση, κάλυψε μεν την υπάρχουσα ζήτηση, δημιούργησε όμως για πρώτη φορά την έννοια του στοκ προϊόντων.
Για να καταφέρουν να πουληθούν τα επιπλέον προϊόντα που είχαν παραχθεί, οι επιχειρήσεις δοκίμασαν για πρώτη φορά τη διαφήμιση και το door-to-door selling.
Το κόλπο έπιασε και οι πωλήσεις αυξάνονταν συνεχώς. Κάπως έτσι ήρθε η διαπίστωση ότι η προσέγγιση δυνητικών πελατών και η προώθηση προϊόντων, είναι βασικές προϋποθέσεις για να επιτευχθούν πωλήσεις.
Μίγμα Marketing
Οι έννοιες προϊόν, τιμή, προώθηση, τοποθέτηση και πελάτης αποτελούν το λεγόμενο μίγμα – marketing mix – της επιστήμης του Marketing. Η σωστή χρήση του μίγματος μάρκετινγκ περιλαμβάνει:
- Συνέπεια στο χρόνο (consistency)
- Συναρμογή μεταξύ των στοιχείων του μίγματος (integration)
- Μόχλευση για δημιουργία πλεονεκτήματος (leverage)
Digital Marketing vs παραδοσιακού
Σήμερα βρισκόμαστε σε μια σύγχρονη πραγματικότητα, όπου ο ψηφιακός κόσμος είναι σημαντικό μέρος της ζωής μας. Όπως, λοιπόν, αλλάζει η κοινωνία, αλλάζει και το μάρκετινγκ.
Αυτό αποτυπώνεται άλλωστε και σε στατιστικές μελέτες σχετικά με τις συνήθειες και τα κανάλια που χρησιμοποιούμε για επικοινωνία, αγορές και ενημέρωση.
Τι λένε τα στατιστικά;
- Περισσότερο από το 80% των αγοραστών ψάχνουν στο διαδίκτυο, πριν αγοράσουν ένα προϊόν ή μια υπηρεσία.
- Το 77% των αγοραστών χρησιμοποιεί mobile συσκευές για αναζήτηση προϊόντων.
- Στο Facebook υπάρχουν 1,93 δισεκατομμύρια ενεργοί χρήστες καθημερινά.
- Το 94% των επιχειρήσεων B2B χρησιμοποιούν ενεργά το LinkedIn για μάρκετινγκ.
- Το 75% των B2B buyers και το 84% των C-level στελεχών, δέχονται επιρροές από τα social media για τις αγορές εντός επιχείρησης.
Digital Marketing στρατηγική με τη Digitale
Αδυναμίες που έχει το παραδοσιακό μάρκετινγκ
Το Digital Marketing κατάφερε να φανερώσει τις αδυναμίες, που εξ’ αρχής είχε το παραδοσιακό μάρκετινγκ. Οι αδυναμίες αυτές είναι:
- Το παραδοσιακό μάρκετινγκ δεν μπορεί να στοχεύσει το ιδανικό κοινό.
- Οι ενέργειες παραδοσιακού μάρκετινγκ δεν μπορούν να μετρηθούν ποσοτικά και με ακρίβεια, όσον αφορά την αποτελεσματικότητά τους.
- Η λήψη feedback από το κοινό είναι δύσκολη και επιτυγχάνεται μόνο με ερωτηματολόγια ή προσωπικές συνεντεύξεις.
- Το κόστος για ενέργειες παραδοσιακού marketing είναι εν γένει υψηλό, ενώ δεν υπάρχει δυνατότητα αλλαγών σε ήδη ενεργές καμπάνιες.
Γιατί το digital marketing είναι πιο αποδοτικό;
Υπάρχουν αρκετοί λόγοι που το ψηφιακό μάρκετινγκ είναι τόσο αποδοτικό. Αρχικά δεν περιορίζεται γεωγραφικά. Ένας ενδιαφερόμενος μπορεί να μάθει για σας και να εξυπηρετηθεί από την επιχείρησή σας σχεδόν από οπουδήποτε.
Επίσης, τα αποτελέσματα που φέρνει είναι πλήρως μετρήσιμα και οι δυνατότητες για βελτιστοποίηση δεν γνωρίζουν περιορισμούς.
Στο blog μας, υπάρχει ένα άρθρο που ονομάζεται «Digital Marketing : Ένας πλήρης οδηγός για την επιχείρησής σας » που θα σας δώσει πιο αναλυτικές πληροφορίες.
Αυτό, όμως, που κάνει το digital marketing να υπερέχει πέραν αμφιβολίας από το παραδοσιακό, είναι η φιλοσοφία εισερχόμενου μάρκετινγκ, που μπορεί να συνδυαστεί άψογα με τα ψηφιακά μέσα.
Το εισερχόμενο μάρκετινγκ, ή αλλιώς και Inbound Marketing, είναι η διαδικασία με την οποία αντί να αναζητάτε εσείς πελάτες, σας βρίσκουν αυτοί!
Μέσα από ποιοτικό περιεχόμενο και στοχευμένες ενέργειες, δημιουργείτε τις συνθήκες, ώστε οι ενδιαφερόμενοι να έρθουν σε σας, αισθανόμενοι ότι έχετε αντιληφθεί πλήρως τις ανάγκες τους.
Ανακαλύψτε το Inbound Marketing με τη Digitale
Πλεονεκτήματα του digital marketing
Στόχευση:
Ένα από τα δυνατά χαρακτηριστικά του digital marketing είναι η στόχευση. Με κριτήρια όπως το φύλο, η περιοχή, η ηλικία, το επίπεδο εκπαίδευσης και τα ενδιαφέροντα, η διαφημιστική σας καμπάνια θα προβληθεί στο σωστό κοινό.
Πολυκαναλική παρουσία:
Το κοινό σας μπορεί να επιλέξει τον τρόπο και το μέσο στο οποίο επιθυμεί να δει το περιεχόμενό σας. Κάποιος μπορεί να θέλει να διαβάσει μια ανάρτηση στο blog σας, ενώ κάποιος άλλος μπορεί να παρακολουθήσει ένα βίντεό σας στο YouTube. Το παραδοσιακό μάρκετινγκ δεν δίνει στο κοινό τη δυνατότητα επιλογής.
Αλληλεπίδραση με το κοινό:
Το ψηφιακό περιβάλλον επιτρέπει στους πελάτες σας να αναλάβουν δράση, να επισκεφτούν τις σελίδες στα κοινωνικά σας δίκτυα και τον ιστότοπό σας, να σχολιάσουν, να διαμοιράσουν το περιεχόμενό σας, να διαβάζουν για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες σας, να τα βαθμολογήσουν, να τα αγοράζουν ή να γράψουν την κριτική τους. Συνεπώς, μιλάμε για μια αμφίδρομη σχέση, που στο παραδοσιακό marketing δεν υπάρχει.
Κόστος:
Το κόστος για digital marketing είναι χαμηλότερο, σε σύγκριση με το παραδοσιακό μάρκετινγκ. Το σημαντικότερο, όμως, εδώ είναι ότι τα διαφημιστικά budgets είναι δυναμικά και προσαρμόσιμα κάθε φορά. Μπορείτε να αποφασίσετε αν θέλετε να κάνετε ενέργειες συντηρητικά ή αν κάποιο μήνα θέλετε να βγείτε δυναμικά στην αγορά. Και φυσικά, μπορείτε να ελέγχετε την απόδοση κάθε μικρής ή μεγάλης προσπάθειας.
Στατιστικά:
Τα δεδομένα και τα αποτελέσματα καθεμιάς ενέργειας στο ψηφιακό περιβάλλον καταγράφονται εύκολα. Με το Google Analytics και άλλα digital tools, μπορείτε να ελέγξετε τις καμπάνιες σας, και να έχετε πλήρη εποπτεία της απόδοσής τους ανά πάσα στιγμή.
Ίσες ευκαιρίες για όλες τις επιχειρήσεις:
Κάθε επιχείρηση μπορεί να διαφημιστεί ανεξαρτήτως μεγέθους, αρκεί να έχει μια σταθερή στρατηγική. Στο digital marketing η δόξα δεν ανήκει απαραίτητα σε αυτόν που πληρώνει τα περισσότερα. Το ποιοτικό περιεχόμενο, η σωστή στόχευση βάσει στρατηγικής και ένα βελτιστοποιημένο budget μπορούν να κάνουν θαύματα για τις επιχειρήσεις, που έχουν αποφασίσει να επενδύσουν έξυπνα στο διαδίκτυο.
Αποτελέσματα σε πραγματικό χρόνο:
Η αμεσότητα που προσφέρει το online επιχειρείν είναι αδιαπραγμάτευτη. Μπορείτε οποιαδήποτε στιγμή να δείτε τους αριθμούς επισκεπτών στον ιστότοπό σας, τις συναλλαγές που πραγματοποιήθηκαν, τα ποσοστά μετατροπής (Conversion rate) και πολλά άλλα χρήσιμα στοιχεία, απλά με το πάτημα ενός κουμπιού.
Ευελιξία:
Εκτυπώσατε φυλλάδια που τελικά δεν σας καλύπτουν; Βάλατε διαφήμιση σε ένα περιοδικό, άλλα τελικά δε σας αρέσει η μακέτα; Και στις δύο περιπτώσεις δεν μπορείτε να κάνετε κάτι για να το αλλάξετε. Ακριβώς το αντίθετο συμβαίνει στο digital marketing! Τα πάντα μπορούν να αλλάξουν, να προσαρμοστούν και να βελτιωθούν.
Κλείστε δωρεάν ραντεβού ενημέρωσης για Digital Marketing
Απαιτήσεις σε ένα άκρως ανταγωνιστικό ψηφιακό “terrain”
Πέρα από τα πλεονεκτήματα του digital marketing, δεν θα μπορούσαμε να μην κατονομάσουμε και τις αντίστοιχες προκλήσεις, τις οποίες καλούνται να αντιμετωπίσουν οι επιχειρήσεις.
Αρχικά, ο χρόνος αντίδρασης των ανταγωνιστών σε ότι κι αν κάνετε είναι ακαριαίος. Μια καμπάνια μπορεί να αντιγραφεί. Μια ιδέα σας μπορεί να γίνει ιδέα και κάποιου άλλου. Γενικότερα το να παρακολουθεί κανείς τον online ανταγωνισμό είναι εξαιρετικά εύκολο.
Αυτονόητα, καταλαβαίνετε ότι και εσείς από την πλευρά σας έχετε τη δυνατότητα να παρακολουθείτε όλες τις ενέργειες των ανταγωνιστών σας. Αυτό μπορεί να αποτελέσει δίκοπο μαχαίρι, καθώς από τη μία παραμένετε ενημερωμένοι για τις ενέργειες του κλάδου, αλλά αναγκάζεστε από την άλλη να αφιερώνετε αρκετό χρόνο σε αυτό.
Ειδικά αν κάποιος δεν έχει απόλυτη ευχέρεια στη χρήση διαδικτυακών εργαλείων marketing, η δυσκολία αυξάνεται αρκετά.
Πολλές επιχειρήσεις, προκειμένου να αφιερωθούν στη σωστή λειτουργία και ανάπτυξή τους, επιλέγουν τη συνεργασία με ένα Agency που έχει ειδίκευση σε στρατηγικές Digital Marketing.
Το Agency μπορεί να αναλάβει να παρακολουθεί τον online ανταγωνισμό και τις τάσεις στον κλάδο, διαμορφώνοντας έτσι στρατηγικές που ισοφαρίζουν και τελικά ξεπερνούν τον ανταγωνισμό.
Μάθετε πώς να επιλέξετε ενα Digital Marketing Agency για την επιχείρησή σας.
Η μεγαλύτερη πρόκληση είναι βέβαια ότι τα πάντα στον online κόσμο αλλάζουν και μάλιστα καθημερινά. Με την πρόοδο της τεχνολογίας, όλο και καλύτερες ιστοσελίδες δημιουργούνται, νέοι τρόποι στόχευσης και καινοτόμες εφαρμογές γεννώνται, καταστώντας κάποιες στρατηγικές ψηφιακού marketing μη εφαρμόσιμες πια.
Άρα οι σωστοί Digital Marketing συνεργάτες σας πρέπει να μένουν πάντα ενημερωμένοι και να χρησιμοποιούν τεχνικές και εργαλεία τελευταίας τεχνολογίας.
Ποιο είδος μάρκετινγκ κερδίζει τελικά ;
Θα ήταν λάθος να πιστεύουμε ότι ο ένας τύπος μάρκετινγκ δεν αλληλοσυμπληρώνεται από τον άλλο. Μια δυναμική παρουσία στην αγορά επιτάσσει να εκμεταλλευόμαστε κάθε τρόπο, τακτική και κανάλι επικοινωνίας, ώστε να προσελκύσουμε κόσμο από περισσότερα μέσα. Άρα digital και παραδοσιακό μάρκετινγκ δουλεύουν παράλληλα και ενισχύουν μαζί τη δυναμική ενός brand.
Αρκετές επιχειρήσεις διαθέτουν ήδη ένα in-house marketing τμήμα, που συνήθως αναλαμβάνει τη δημιουργία του brand identity, το σχεδιασμό του έντυπου υλικού, το συντονισμό εταιρικών event κλπ.
Οι απαιτήσεις του ψηφιακού μάρκετινγκ είναι, όμως, διαφορετικές. Οι δεξιότητες, τα εξειδικευμένα εργαλεία η τεχνογνωσία σε πλατφόρμες, οι δημιουργικές ιδέες και η ίδια η στρατηγική που εφαρμόζεται στον ψηφιακό κόσμο έχουν διαφορετική προσέγγιση.
Στη Digitale έχουμε διαπιστώσει πολλες φορές μέχρι σήμερα ότι η συνεργασία ενός in-house marketing τμήματος μιας εταιρείας με ένα εξειδικευμένο Digital Marketing Agency, φέρνει τελικά την απόλυτη επιτυχία.
Εσείς βάζετε τη γνώση στο αντικείμενό σας και εμείς την εξειδίκευση & την τεχνογνωσία. Τα υπόλοιπα είναι απλώς θέμα χρόνου.
Κλείστε ένα ραντεβού για in-house training